Echa wojny rosyjsko-ukraińskiej w wybranych tekstach grupy Leningrad

Marcin Dziwisz

Abstrakt


Данная статья посвящена анализу текстов избранных песен группы Ленинград. Проанализированные тексты были опубликованы после 24 февраля 2022 года и связаны с тематикой российско-украинской войны. Особое внимание уделяется способам отображения в текстах песен общественно-политической ситуации в России, в том числе функционирования российского общества до и после начала полномасштабного вторжения на территорию Украины.

This article is devoted to the analysis of the Leningrad group texts. The texts of songs published after February 24, 2022 and related to the issue of the Russian-Ukrainian war were analyzed. Here, elements of the analysis of cultural discourse are used, as well as the analysis of selected lexemes, which is aimed at determining their meaning and the context in which they are used. In addition, special attention is paid to the ways of displaying the socio-political situation in Russia in the lyrics, including the functioning of Russian society before and after the start of a full-scale invasion of the territory of Ukraine.

Bibliografia


Domańska M. (współpraca: K. Chawryło), Postawy społeczeństwa rosyjskiego wobec perspektywy wojny z Ukrainą, „Analizy Ośrodka Studiów Wschodnich, 24.02.2022, https://www.

osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2022-02-24/postawy-spoleczenstwa-rosyjskiegowobec-perspektywy-wojny-z-ukraina [dostęp: 20.09.2022].

Dźwinel K., Tekstologiczna obecność piosenki w przestrzeni internetowej, „Sztuka Edycji” 2016, nr 2, s. 21–26.

Fleischer M., Ogólna teoria komunikacji, przekł. M. Burnecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007.

Jabłońska B., Socjologia muzyki a krytyczna analiza dyskursu, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica” 2019, nr 20, s. 36–55.

Okólski M., Zorganizowany dźwięk – muzyka rockowa jako forma komunikacji, „Znaczenia” 2013, nr 9, s. 36–55.

Piotrowska A.G., Kontekst społeczno-kulturowy w polskim i amerykańskim rocku (w perspektywie porównawczej), [w:] Kultura popularna w medialnych kontekstach, red. Z. Pucek,

D. Sozańska, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2014, s. 63–80.

Różalska M., Rock jako nośnik treści. Analiza tematów piosenek z lat osiemdziesiątych XX wieku i drugiej dekady XXI wieku, „Dziennikarstwo i Media” 2020, t. 13, s. 77–95.

Sławomirski R., Wolnościowy charakter twórczości Bułata Okudżawy, [w:] Wolność w kulturze rosyjskiej. Tom jubileuszowy poświęcony Pani Profesor Annie Raźny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015, s, 197–207.

Большой толковый словарь русского языка, сост. и гл. ред. С.А. Кузнецов, Институт лингвистических исследований РАН, Санкт-Петербург 1998, с. 699.

Ленинград – Геополитическая, текст песни, https://on-hit.ru/texts/leningrad [dostęp: 20.09.2022].

Ленинград – Нет **йне!, текст песни, https://on-hit.ru/texts/leningrad [dostęp: 20.09.2022].

Ли О.Д., Песенный текст как объект лингвистического исследования, «Международный научно-исследовательский журнал» 2020, № 8 (98), часть 3, c. 86–89.

Панасенко Н.И., Дмитриев Я.Ф., Фреймовый анализ американских шуточных песен, „Science and Education a New Dimension. Philology” 2016, IV (19), Issue 84, c. 35–40.

Подгорная А., „Да идите вы. Хочу – выбираю, хочу – не выбираю”: Шнуров рассказал, почему молчит о войне в Украине, Главред, 13.05.2022, https://stars.glavred.info/

da-idite-vy-hochu-vybirayu-hochu-ne-vybirayu-shnurov-rasskazal-pochemu-molchito-voyne-v-ukraine-10372059.html

Ровба Е.A., Использование популярных песен на занятиях по русскому языку как иностранному, „Studia Rossica Gedanensia” 2014, nr 1, с. 223–235.


Pełny tekst: PDF

Creative Commons License
Ta praca dostępna jest na licencji Creative Commons Attribution 3.0 License.


Artykuły zawarte w AUPC.SR są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Russologica = ISSN 1689-9911.