Odwilż na ekranie, czyli o przekładzie filmu Карнавальная ночь na język polski
Abstrakt
The Thaw was a period in the history of the USSR that influenced various areas of life, including cinematography. The film that started the thaw was Carnival Night, directed by E. Ryazanov. The author of the article analyses a fragment of the script’s dialogue, in which the director presents the struggle of the “old” and “young”: i.e., the moment of transition from one reality to another. This process is accentuated by the attitude of the film’s protagonists, as well as in the linguistic layer, which the author subjected to a comparative analysis. The original film was used as illustrative material, as well as its translation into Polish, made using the voice-over method.
Bibliografia
Bikkułowa I., Komizm w kultowej radzieckiej komedii filmowej epoki „odwilży” Noc sylwestrowa (1956) Eldara Riazanowa, „Wschodni Rocznik Humanistyczny” 2017, № 4, s. 183 –192.
Bobula M., O odwilży i jej następstwach. Recenzja książki Joanny Wojnickiej: „Dzieci X Zjazdu. Film w kulturze sowieckiej lat 1956–1968”, „Studia Filmoznawcze” 2014, tom 35, s. 269–272.
Самый большой онлайн словарь, https://pl.glosbe.com/pl/ru
Chosiński S., Klasyka kina radzieckiego: Komediowy musical, który pogrzebał stalinizm, https://esensja.pl/film/recenzje/tekst.html?id=28775 [dostęp: 6.12.2021].
Gołaszewska M., Śmieszność i komizm, wyd. Ossolineum, Wrocław 1987.
Stożek P., Maszyna Chaplina, czyli amerykanizm w sowieckiej Rosji, „Kwartalnik Filmowy” 2017, № 99, s. 213–216.
Волобуев О.В., После ХХ съезда: «Карнавальная ночь», „Отечественная история” 2003, № 6, с. 68–70.
Ta praca dostępna jest na licencji Creative Commons Attribution 3.0 License.
Artykuły zawarte w AUPC.SR są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Russologica = ISSN 1689-9911.